THT دیود اتصال نقطه ای ژرمانیوم (Diode Contact Point) 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

نکته: اگر بخواهیم دیود ها را در فرکانسهای بالا به کار ببریم، باید ظرفیت خازنی آنها را در بایاس مخالف کم کنیم. برای کم کردن ظرفیت خازن، ساده ترین راه، کم کردن سطح اتصال هادی ها و سطح اتصال محل پیوند است. بر این اساس دیود های اتصال نقطه ای ژرمانیوم برای فرکانسهای بالا ساخته میشود. 

دیود های نقطه تماس با استفاده از مکانیسم تونل سازی الکترونیکی از طریق یک سد عایق یا تأثیر حرارتی ناقلین گرم در نیمه هادی های دوپا استفاده میکنند. در طول ساختن دیود تماس نقطه ، جریان نسبتاً زیادی  به کریستال سیلیکون منتقل می شود. نتیجه این جریان بزرگ ، تشکیل ناحیه کوچکی از مواد نوع P در اطراف بلور در مجاورت تماس نقطه است. بنابراین ، یک اتصال pn شکل می گیرد که به همان شکلی که یک اتصال معمولی pn است ، رفتار می کند.

دیود اتصال نقطه ای با لمس یک سیم فلزی با نیمه هادی از نوع N شکل می گیرد تا یک منطقه کوچک از تماس را تشکیل دهد. این یک محل اتصال نقطه کوچک است. و بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد زیرا چنین اتصال نقطه ای کوچک دارای مقدار کمی از خازن اتصال (ذخیره) است. بنابراین ، ذخیره بار در محل اتصال کم است. به همین دلیل ، قابلیت تغییر دیود بسیار بهتر از یک دیود معمولی است.نیمه هادی مورد استفاده در ساخت دیود تماس نقطه ای می تواند یا سیلیکون یا ژرمانیم باشد اما ژرمانیوم به دلیل داشتن تحرک حامل بالاتر استفاده می شود.



کاربرد ها

دیود اتصال نقطه ای ژرمانیوم یک دیود آشکار ساز است که در مدار های رادیو استفاده می شود. به عبارتی آشکار ساز امواج مدوله شده رادیویی است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک